-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47770 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

مراد از مِمَّا لاَيَعْلَمُون در آيه ذيل چيست؟ سُبْحَـَنَ الَّذِي خَلَقَ الاْ ?َزْوَ َجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الاْ ?َرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لاَيَعْلَمُون(يس،36)

قرآن كريم در مورد تسبيح و تنزيه پروردگار و بيان توحيد و ربوبيت الهي ميفرمايد: سُبْحَـَنَ الَّذِي خَلَقَ الاْ ?َزْوَ َجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الاْ ?َرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لاَيَعْلَمُون;(يس،36) منزه است كسي كه تمام زوجها را آفريد، از آنچه زمين ميروياند، و از خود آنها و از آنچه نميدانند.

در اين كه منظور از كلمة ازواج در آيه چيست، مفسران سخن بسيار دارند. ازواج جمع زوج است كه معمولاً به دو جنس مذكر و مؤنث گفته ميشود، خواه در عالم حيوانات باشد يا نباتات، سپس توسعه داده شده و به هر دو موجودي كه قرين يكديگرند و يا حتّي ضد يكديگرند، زوج گفته ميشود. حتي به دو اطاق مشابه در يك خانه، يا دو لنگة در و يا دو همكار و قرين، اين كلمه گفته ميشود، و به اين ترتيب براي هر موجودي در جهان مادي زوجي متصور است.

بعيد نيست كه مراد از ازواج در آيه جنس مذكر و مؤنث باشد.

مِمَّا لاَيَعْلَمُون يعني موجوداتي كه هنوز زوجيت در آنها كشف نشده است، يا حيوانات اعماق درياها كه در هنگام نزول آيه كسي از آن آگاه نبود و امروز گوشهاي از آن براي انسانها كشف شده است. يا موجوداتي كه در كرات آسماني زندگي ميكنند، يا موجودات زندة ذرهبيني.

پس علم ما محدود است و از امور مادي هم آگاهي كافي نداريم و نر و مادههايي در موجودات مادي هست كه ما از آنها بي اطلاعيم.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 17، ص 87ـ88، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير مجمع البيان، طبرسي، ج 5، ص 22، جزء بيست و سوم، دارمكتبة الحياة، بيروت / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 18، ص 376ـ378، دارالكتب الاسلامي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.